Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto: Eurooppa investoi maaseutualueisiin.
Hanke on saanut rahoitusta Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahastosta. Tuen myönsi Rieska-Leader ry

Heinä- lokakuu 2009

Kuvia heinä - lokakuulta 2009.

Ansio lokakuussa 2009

Loppukesän ja syksyn aikana työt ovat keskittyneet riivaukseen ja kannen tekemiseen. Työt ovat olleet vaativia. Riivaaminen on erittäin tärkeä työvaihe sillä siinä laivan rakenne lujittuu erittäin lujaksi ja saumat saadaan vedenpitäviksi. Riivaaminen jatkuu edelleen.

Kannen rakentamisen perustana meillä on ollut vanha sanonta, jonka mukaan puulaiva kestää kolmen kannen ajan. Tämän mukaan paras keino pidentää laivan kestoikää on tehdä kannesta mahdollisimman pitkäikäinen. Tämän vuoksi olemme pyrkineet rakentamaan lujan ja tiiviin kannen ja siten olemme hieman tinkineet perinteisistä rakentamismenetelmistä. Kansi koostuu kolmesta kerroksesta eli alin kerros on 12 mm marine mahonkivaneri, sen päälle on laminoitu neljä ja osittain viisi kerrosta 400 g/m2 lasikuitumattoa. Lasikuidun päälle olemme kiinnittäneet 28 mm paksun lehtikuusilankutuksen. Ennen liimausta lasikuitukansi ja lankut käsiteltiin Sikaflex 290 primerillä ja liimattiin sitten yhteen Sikaflex 221 liimamassalla. Liimattaessa lankut kiinnitettiin väliaikaisesti ruuveilla kanteen. Lopullisessa kiinnityksessä ruuvit poistetaan ja kansi kiinnitetään 20 mm paksuilla lehtikuusitapeilla ja liimalla kansipalkkeihin. Lopuksi kansi saumataan Sikaflexillä. Uskomme että kansi on erittäin kestävä ja vedenpitävä.

Samanaikaisesti kansilankutuksen teon kanssa on laivan kylkilankutuksen yläreunaan juuri kannen alapuolelle lisätty vahvikkeeksi yksi lankkurivi, jonka yläpuolelle on rakennettu skantäkki. Skantäkki koostuu törmäyslistasta, reelinkitöttien väliin tulevista lautasista ja reelikitöttien sisäpuolelle tulevasta noin 50 mm leveästä lankusta. Tällä lankulla peitetään kansilankkujen reunat, joten kannesta saadaan todella tiivis. Skantäkki on noin 60 mm paksua lehtikuusilankkua. Skantakin teko on ollut erittäin haastava työ joka on onnistunut erinomaisesti.

Nimikko-oikeuksien hyvä kysyntä on jatkunut ja tällä hetkellä 29 nimikko-oikeutta on myyty ja vain 17 on jäljellä. Nyt kannattaa jo pitää varansa että ennättää saada haluamansa nimikko-oikeuden. Suuret kiitokset nimikko-oikeuden hankkineille. Ilman Teidän tukeanne laivan rakentaminen ei olisi ollut mahdollista.

Myydyt nimikko-oikeudet ja niiden omistajat
1. Kaari 19........ Mauri Tuuna
2. Kaari 18........ Paavo Vihelä ja pojat
3. Kaari 24........ Veikko ja Anni Untinen ja pojat perheineen
4. Keulasteevi..... LÄHIVAKUUTUS
5. Perästeevi...... OSUUSPANKKI
6. Kaari 28........ Ferral Components
7. Kaari 10........ CSW Design LT
8. Kaari 33........ Alho/Sadinmäki
9. Kaari 39........ Turner
10. Kaari 20........ KENSAPUU OY
11. Kaari 04 ....... Aarne Hietala ja pojat
12. Kaari 42........ Jätehuolto P.Pääkkönen Oy ja Väinö Pääkkönen
13. Kaari 35........ Helge ja Helvi Östman, Eija ja Ari Östman
14. Kaari 01........ Kallan kalastajat
15. Kaari 03........ Evelin pojat
16. Kaari 00........ Keskipohjanmaa
17. Kaari 22........ Elon kaari Kauko ja Reijo Ainasoja
18. Kaari 13........ Tres Amigos Asko Lindvall,Arto Lindvall ja Jarmo Manninen
19. Kaari 15........ Kalajoen teollisuuseristys
20. Kaari 23........ Kuljetus Suvanto Oy
21. Kaari 11........ T&A Mämmelä Oy
22. Kaari 17........ Ojan Rauta
23. Kaari 25........ KALAJOEN ROTARYKLUBI
24. Kaari 12........ LC-Kalajoki,LC-Kalajoki/Hiekkasärkät ja LC-Kallataret
25. Kaari 21........ Haanpää Toivo, Vilho ja Pentti, Vilhon lapset perheineen
26. Kaari 32........ Arto ja Aira Saari ja lapset perheineen
27. Kaari 37........ Salaojapalvelu Savola Oy
28. Kaari 07........ Mikan Hierontapiste & Ateljee Nina Forss
29. Kaari 34........ Kalajoen Lämpö Oy