Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto: Eurooppa investoi maaseutualueisiin.
Hanke on saanut rahoitusta Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahastosta. Tuen myönsi Rieska-Leader ry.

Loka- joulukuu 2010

Kuvia loka ... joulukuulta 2010.

Kuva Ansion kannelta Joulukuussa 2010

Plassin Kyläyhdistys ry toivottaa Hyvää Uuutta Vuotta kaikille Ansion rakentajille ja hankkeen tukijoille.

Vuosi vaihtui ja Ansion rakentamisessa siirryttiin loppusuoralle. Aikaa on puoli vuotta saada Ansio vesillelaskukuntoon. Töitä on vielä paljon tekemättä ja kaikkien Ansion-rakentajien panosta tarvitaan tavoitteen saavuttamiseen.

Loppuvuoden aikana työt kohdistyivat Ansion hyttien rakentamiseen, sisustamiseen, moottorin ja hydrauliikan asentamiseen, raudoitusten asentamiseen, Ansion ruorin tekemiseen jne. Laivan moottori on nyt lopullisesti paikoillaan. Vannasputki valettiin perästeeviin kiinni joustavalla pur-massalla ja kiinnitys on varmasti luja ja vuotamaton. Keulapotkurin tarvitsema hydraulipumppu on tukevasti kiinni päämoottorissa ja hydrauliikkaputkien ja letkujen asennus on meneillään. Laivan peräsimen valmistamiseen tarvittavat osat on tehty ja perään on tehty peräsimen akselin vannasputken tarvitsema reikä. Laivan raudoitusten tekemistä on jatkettu ja raudoitustöitä on vielä jäljellä.

Ansion keskihytin parruseinät saivat ulkopuolelleen vankasta ponttilaudasta tehdyn vuoren ja katoksi mahonkivanerin, joka pinnoitettiin pur-pinnoitteella. Tämän päälle rakennettiin vielä lehtikuusilankutus kuten kanteenkin. Lopuksi katto vielä pinnoitetaan kirkkaalla pur-pinnoitteella. Vastaavalla tavalla tehtiin keulan kulkuaukko. Keskihytin avattava liukuluukku ja pariovet ovat paikoillaan.
Kapteeninhytin (perähytti) runko tehtiin piiroilla. Rungon vuori ja katto rakennettiin vastavaalla tavalla kuin keskihyttiinkin. Hyttien kattolankutuksen lopullinen kiinnittäminen ja pinnoittaminen tehdään ilmojen lämmettyä. Kapteeninhytin seinien tammipanelit ovat paikoillaan. Lopputuloksesta voi todeta että hytit onnistuivat erinomaisesti.

Laivan sisustustyöt ovat päässeet hyvään vauhtiin. Lattialankut alkavat olla paikoillaan, keulan väliseinä on valmis, toinen vessa on levytetty ja toisessa on piirat paikoillaan, laivan kääntyvät yläpunkat alkavat olla valmiit ja tammiportaat ovat paikoillaan. Laivan sisätilojen lämmittimeksi valittiin ja asennettiin paikalle Mitsubishi-ilmalämpöpumppu. Ainakin teoriassa laite sopii erinomaisesti laivakäyttöön, sillä se on turvallinen ja nopea tapa muuttaa laivan sisälämpötila sopivaksi eli lämmittää tai jäähdyttää. Jatkossa näemme tuleeko ongelmia kun pumppu kytketään laivan aggregaattiin. Hyvästä vauhdista huolimatta töitä sisustamisessa vielä riittää. Keittiön rakentaminen on tekemättä, vessojen seinien pinnoittaminen ja vesikalusteet on asentamatta, sangyissä on vielä tekemistä, tankkien asentamista, laivan keulaan tulevat portaat, kapteeninhytin kalustaminen navigointilaitteineen on oma haasteensa jne.

Mikko Juola on saanut Ansion kannelle tulevan ruorirattaan valmiiksi ja se on kyllä viimeisen päälle hieno. Kapteenihyttiin tuleva ruoriratas on vielä tekemättä mutta se valmistuu varmasti ajallaan.

Ansion purjeet on tilattu ja tiukan tarjouskilpailun voitti SailAndGo edustamansa puolalaisen Narwal Sails purjeneulomon Narwal-purjeilla. Purjeet toimitetaan toukokuussa. Laivan aggregaatti on myös tilattu ja siinä tiukan tarjouskilpailun voitti Nautikulma Westerbeke-aggregaatilla. Laitteisto toimitetaan jo tammikuun alkupuolella. Pian tämän jälkeen hankitaan tarvittavat sähkötarvikkeet ja asennetaan paikoilleen. Sähkötyöt kokonaisuudessaan ovat suhteellisen suuri ja ja vaativa työ. Ansion polttoainetankkien suunnittelun ja valmistamisen otti harteilleen Tatu Mämmelä. Tatu Mämmelä on ympäristötekniikan toimialalla toimivan yrityksen T&A Mämmelä Oy:n perustaja ja hallituksen puheenjohtaja. Paljon kiitoksia Tatulle positiivisesta suhtautumisesta hankkeeseemme.

Yksi tärkeä työ on mastojen saalinkien tekeminen ja mastojen liittäminen yhteen. Tämäkin työ on tarkoitus aloittaa heti tammikuun alussa. Työ vaatii oman aikansa asiaan perehtymiseen jotta sen tekeminen onnistuu.

Kokonaisuutena näyttää siltä että työtä on vielä paljon ja aikaa ei ole enään kovin paljon. Kuitenkaan mihinkään paniikkiin ei ole syytä vaan voimme olla hyvin luottavaisia että meidän kaikkien yhteisellä ponnistuksella Ansio lasketaan vesille tulevana kesänä aikataulun mukaisesti.